La Mer opgericht 1981

1981

In 1981 kwamen een aantal Helderse zangliefhebbers bij elkaar om een koor op te richten dat populaire stukken op het repertoire heeft staan. Omdat het een echt Helders koor is en Den Helder aan drie kanten omringt is door de zee, is gekozen voor de naam LA MER, het franse woord voor de zee. De vereniging is met deze naam is vastgelegd bij notaris Van Riessen.

1982

Het eerste jaar was een succesvolle start.

1983- 2013

In de jaren die daarop volgde hebben er talloze concerten plaatsgevonden:

Korenfestivals in en buiten Den Helder, in zorgcentra, op Noorderhaven en bijvoorbeeld in het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen.

Enkele tradities zijn ontstaan:

Om de twee jaar geeft het koor een kerstconcert. Een goede gewoonte is dat hierin altijd een gastoptreden plaats vindt. Enkele voorbeelden van de gastmusici zijn sopraan Gabi de Goede en harpiste Colette Nierop, harmonieorkest Winnubst en de landelijke bekende en van oorsprong uit Zaire afkomstige gospelgroep Les Messagers de Christ

In het voorjaar zingt LA MER op de Dag van de Muziek .

Hoogtepunten vormen de jubileaconcerten die altijd in de grote zaal van de Kampagne plaatsvinden. door de jaren heen zijn de optredens groter van opzet geworden. Tijdens deze optredens is de medewerking verleend door onder meer de Helderse zangeres Hanneke Bergsma, de North Land Bid Band, The Sea Side Jazz Band, Benny Nijman, steelband De Jutteren een djembee groep van Triade.

De liedjes die LA MER zong werden verfraaid met dans, toneel en beeldprojectie. het combo bestaande uit een piano en drum werd bij deze gelegenheid uitgebreid met trompet, trobone, bas en percussie.

Verschillende dirigenten hebben in de afgelopen jaren het koor geleid. Musicus Martin de Visser was in de begin jaren dirigent. Hij werd opgevolgd door respectievelijk Henk Pronk en Hans Lakeman. Gerrit van de Belt en door Arwin Kluft,

Op het ogenblik staat Arjen Busscher voor het koor, Arjen is naast dirigent ook acteur en zanger.

Buiten de optredens zijn de leden ook actief geweest bij een sponsorloop voor het reddingsmuseum. Om het jaar vindt er een rommel creatieve markt plaats met verkoop van spulletjes zelfgemaakte siervoorwerpen en overheerlijke broodjes soep en vis. Een modeshow en een Rad van Avontuur hebben onderdeel gemaakt  van deze gezellige markten.

Voor liefhebbers zijn er uitstapjes gemaakt naar  o.a. Giethoorn, Zuiderzeemuseum en naar de binnen stad van Amsterdam.

Het koor bestaat nu uit ongeveer 48 leden.

het koor wordt begeleid door:

Piano                                               Frank Visser

Slagwerk                                         Adrie Hoogeterp.

Onder leiding van :                                            Dirigent                                          Arjen Busscher

2011 - 30 jaar